Deväť rokov dozadu sa v Pekingu stretlo osem ľudí s jediným cieľom: vytvoriť niečo výnimočné. Týchto osem ľudí však netušilo, že za menej ako dekádu vytvoria jednu z najväčších smartfón spoločností na svete. Stačila im iba miska kaše, aby vedeli, ako majú spoločnosť pomenovať. A tak vzniklo Xiaomi.
Dnes však spoločnosť nie je iba výrobcom smartfónov. Zasahuje do viacerých oblastí života. Produkty spoločnosti môžu nahradiť takmer všetku základnú elektroniku v domove, od malých smart žiaroviek, až po veľké práčky a čističky vody.
Xiaomi sa rozširuje rýchlo a vyzerá to tak, že je v súčasnosti nezastaviteľné. No aj napriek tomu, že má solídnu pozíciu na trhu, prešlo si svojim podielom výziev a prekážok. Spoločnosť však ukázala, že sa tu chystá vydržať aj napriek ťažkým časom.
Od vytvárania smartfónov, ktoré sa inšpirovali dizajnom od konkurencie, po inovácie odvetvia vo viacerých oblastiach, Xiaomi si vytvorilo vlastný niche na vysoko konkurenčnom trhu. Môžeme povedať, že odvetvie smartfónov by bez spoločnosti nebolo také isté, akým je dnes.
Pozrime sa teda na najväčšie míľniky spoločnosti a zistime niekoľko zaujímavých faktov a čísiel o spoločnosti.
1. Ako to všetko začalo
Spoločnosť sídli v Pekingu a začalo svoju cestu s ôsmymi spoluzakladateľmi a štrnástimi zamestnancami 6. apríla 2010. Logo Xiaomi má skratku „Mi“, čo znamená „Mobilný Internet“. Mi má však aj iné významy, ktoré zahŕňa napr. „Mission Impossible“, čo predstavuje niekoľko výziev, ktoré spoločnosť musela prekonať počas svojich prvých rokov.
Čínske slovo pre Xiaomi je „小米“, čo znamená „Millet“, v preklade pšeničná kaša. Keď otec jedného zo spoluzakladateľov uvaril kašu pre celý tím, spoločnosť sa rozhodla použiť tento názov, pretože reprezentuje dostupnosť a nutričnosť.
Zaujímavosť: Zakladateľ spoločnosti Lei Jun povedal: „Keď som zaregistroval značku, spýtali sa ma, či sme inovatívna technologicky poľnohospodárska firma.“
Lei Jun a Lin Bin, dvaja zakladatelia spoločnosti, boli dobrými priateľmi už pred založením spoločnosti. Lin Bin stretol Lei Juna okolo roku 2009, keď sa Google rozhodol spolupracovať so spoločnosťou UC Browser. Vtedy Lin Bin stál na čele mobilných produktov a biznis vývojoch Google v Číne. Lei Jun bol v tom čase predsedom UC Web a bolo pre nich prirodzené, že sa stali dobrými kamarátmi.
2. Zakladatelia Xiaomi
Xiaomi začalo s ôsmimi spoluzakladateľmi. Všetci boli vo veku 30 až 40 rokov, čo bol v tom čase v Číne priemerný vek pre spoluzakladateľov startupov. Do skúsenosti priviedli roky bohatých skúseností. V súčasnosti zastávajú tieto pozície:
1. Lei Jun (ex-Kingsoft): súčasný výkonný riaditeľ Xiaomi,
2. Lin Bin (ex-Google): súčasný prezident Xiaomi, riadi oddelenie smartfónov,
3. Li Wanquiang (ex-Kingsoft): riaditeľ e-commerce tímov,
4. Kong-Kat Wong (ex-Microsoft): riaditeľ tímov Wi-Fi a Mi Cloud,
5. Wang Chuan: súčasný prezident Xiaomi China, predtým riadil oddelenie Smart TV,
6. Hong Feng (ex-Google): riaditeľ MIUI divízie,
7. Guangping Zhou (ex-Motorola): riaditeľ tímov Xiaomi Hardware a BSP,
8. Liu De: riaditeľ tímov Priemyselný dizajn a Vývojový tím Ekosystémov.
3. Zamestnanci Xiaomi
Xiaomi začalo iba s štrnástimi zamestnancami. V súčasnosti má vyše 18-tisíc zamestnancov v Číne, Indii a ďalších krajinách. Zatiaľ, čo Lei Jun a Lin Bin majú v Xiaomi vyše 40 % podiel, v spoločnosti je ďalších 7000 zamestnancov, ktorí vlastnia akcie. Je to kvôli tomu, že Xiaomi ponúka svojim zamestnancom možnosť odkúpiť akcie už od začiatku. Čo je zaujímavejšie, v čase vstupu firmy na burzu, kedy sa stala verejne obchodovateľnou, sa prvých 56 zamestnancov stalo milionármi.
4. Solídny štart so smartfónmi
2010:
– prvá verzia používateľského rozhrania Android UI, nazývaná MIUI bola oznámená v Číne.
2011:
– prvý smartfón Xiaomi, Mi 1 bol oznámený 16. augusta. Išlo o prvý smartfón s dvojjadrovým 1,5 GHz procesorom. Do online predaja vstúpil v októbri a stál iba 300 dolárov (266 eur).
2012:
– Xiaomi oznámilo smartfón Mi 2, ktorý obsahoval Snapdragon S4 Pro APQ8064. Telefón bol celkom populárny v Číne.
– Toto pomohlo Xiaomi predať vyše 7,19 milióna smartfónov za rok.
2013:
– Xiaomi oznámilo Xiaomi Mi3 v dvoch verziách, prvá mala procesor Snapdragon 800 a ďalšia procesor Tegra 4 od NVIDIA. Telefón sa stal prvou vlajkovou loďou spoločnosti na medzinárodnom trhu.
– V tom istom roku Xiaomi oznámilo svoj prvý smartfón v novej sérii, Redmi, zameraný na cenovo dostupný segment. Prvým modelom bol Redmi 1. Bol oznámený v júli 2013 a mal procesor MT6589T od MediaTek spolu s 1GB RAM.
– Zvýšenie počtu fanúšikov pomohlo spoločnosti expedovať vyše 18,3 milióna smartfónov, čo predstavovalo 50 % zvýšenie medziročného rastu.
2014:
– toto bol rok, keď sa Xiaomi odviazalo a rozšírilo sa na trhy mimo Čínu.
– Prvý medzinárodný trh bol Singapur, za ktorým nasledovali krajiny ako Malajzia a Filipíny.
– V rovnakom čase Xiaomi začalo svoju činnosť v Indii s vlajkovou loďou Xiaomi Mi 3.
– V rámci medzinárodnej expanzie sa spoločnosť rozhodla rozšíriť svoj online predaj a začala zakúpením domény Mi.com za neuveriteľných 3,6 milióna dolárov (3,1 milióna eur). V tom čase to bolo najdrahšie zakúpenie domény v Číne.
– V rovnakom čase model Redmi 1 získal väčšieho súrodenca, nazvaného Redmi Note.
– V rámci predajov smartfónov, Xiaomi vstúpilo do veľkej ligy, kedy expedovalo vyše 61,12 miliónov kusov v roku 2014.
5. Expanzia Xiaomi: obdobie prekážok
2015:
– medzinárodná expanzia Xiaomi pokračovala a vstúpila na nové trhy ako Brazília.
– Spoločnosť sa rozhodla priorizovať svoje činnosti v Indii. V tomto smere Xiaomi oznámilo Xiaomi Mi 4i, prvý smartfón vyrobený na mieru pre indický trh. Telefón sa najprv spustil v Indii pred akoukoľvek inou krajinou, vrátane Číny.
– Spoločnosť pokračovala vo svojom agresívnom modely výhradného online predaja. Žiaľ, nepodarilo sa jej dosiahnuť svoj cieľ 100 miliónov predaných smartfónov a akceptovala, že rástla prirýchlo. Xiaomi v tom roku neodhalilo presné čísla, odhaduje sa však, že expedovala okolo 70 miliónov kusov, čím spoločnosť nesplnila svoj ročný cieľ.
2016:
– trápenie pokračuje, pričom Xiaomi zastavilo svoju činnosť v Brazílii.
– Prišlo však množstvo nových oznámení ako séria Xiaomi Mi Max a model Xiaomi Redmi Note 3 (ktorý sa stal jedným z najlepšie predávaných smartfónov v Indii).
– Xiaomi začalo cieliť na európsky trh, keď si vybralo svojho oficiálneho distribútora, ABC Data.
– V novembri toho roku Xiaomi oznámilo smartfón, ktorý zmenil spôsob, akým vnímame značku. Séria Mi Mix získala revolučný dizajn v podobe bezrámikového displeja s veľkým pomerom obrazovky k telu smartfónu. Spoločnosti sa podarilo poraziť konkurenciu vydaním niečoho unikátneho v odvetví. V určitom zmysle sa dá povedať, že séria Mi Mix má zásluhy na dizajne, ktorý vidíme dnes.
– Celkovo to však bol zlý rok pre Xiaomi. Výhradne predajný online model už nebol efektívny a konkurencia ako OPPO a Vivo, ktoré profitovali zo stratégie offline predaja, požierali predaj Xiaomi. Spoločnosť expedovala v roku 2016 iba 53 miliónov kusov. Veľký pokles oproti minulému roku a definitívne pozadu za veľkými cieľmi spoločnosti.
6. Čínsky fénix
2017:
– toto bol rok, ktorý definoval Xiaomi. Po dvoch rokoch klesajúcich predajov, niektorí ľudia začali odpisovať Xiaomi ako ďalší startup, ktorý vyzeral sľubne, no nepodarilo sa mu dlhodobo uspieť.
– Spoločnosť však urobila otočku o 180 stupňov, čo si na konci roka ľudia všimli. Celkovo za rok 2017 expedovala okolo 92 miliónov smartfónov, čo predstavovalo výrazný rast v odvetví.
– Xiaomi sa konečne rozhodlo investovať do kamenných predajní a do konca roka otvorila 200 predajní nazvaných Mi stores.
– Aj napriek trápeniu v Číne bolo Xiaomi za posledné dva roky výnimočne úspešné v Indii. Spoločnosti sa podarilo predbehnúť Samsung a v roku 2017 sa stala najväčšou smartfón spoločnosťou v Indii.
– Xiaomi otvorilo v tom istom roku prvý Mi Store v Bangalóre, Indii. V rovnakom čase obnovilo svoj záujem v Indii s cieľom otvoriť v krajine 100 Mi Stores v nasledujúcich dvoch rokoch.
– V rovnakom čase Xiaomi ponúklo svojim fanúšikom niečo unikátne. Oznámila model Mi A1, prvý smartfón využívajúci Android One. Funguje na všeobecnom firmware Android namiesto platformy MIUI.
2018:
– Xiaomi si posilnilo svoju pozíciu v Európe s troma partnerstvami. Toto otvára dvere do Veľkej Británie.
– Spoločnosť taktiež oznámila svoju vlajkovú loď Mi Mix 2S. Toto je prvý smartfón Xiaomi so skutočne dobrou kamerou, čo zmenilo vnímanie spoločnosti, ktorá predtým nedokázala uspieť v tejto kategórii. Xiaomi konečne vstúpilo do ďalšej veľkej ligy.
– Xiaomi oznámilo, že obmedzí svoj čistý zisk z hardvéru na 5 %.
– V rovnakom roku je Xiaomi uvedené na burze v Hong Kongu, kde vyzbierala 4,2 miliardy dolárov (3,7 milióna eur). S touto cenou je spoločnosť ohodnotená na 54 miliárd dolárov (47 miliárd eur).
– Úspešná stratégia viedla k ďalšiemu rastu v roku 2018. Podarilo sa jej expedovať vyše 122 miliónov smartfónov.
2019:
– v januári 2019 sa Xiaomi rozhodlo oddeliť svoju populárnu značku Redmi od vlajkovej lodi Mi.
– Na výstave MWC 2019 taktiež debutovalo Xiaomi Mi Mix 3 5G, čím sa pridalo k Samsungu Galaxy S10 5G a ďalším veľkým hráčom v novej generácii bezdrôtového štandardu.
– Xiaomi dokázalo, že má latku vysoko tým, že aktualizovala kameru svojej vlajkovej lodi Mi 9. Smartfón sa zaradil medzi top 5 smartfónov s najlepšou kamerou.
7. Deväť rokov Xiaomi v číslach
– Xiaomi má vyše 242,1 milióna používateľov MIUI.
– Xiaomi má vyše 151 miliónov IoT zariadení s vyše 2,3 milióna používateľmi s viac než 5 značkami IoT zariadení.
– Xiaomi je číslo 1 v rámci Smart TV v Číne.
– Spoločnosť predáva svoje produkty vo vyše 70 krajinách. Je jedným z top 5 výrobcov smartfónov na 16 trhoch.
– Do konca roka 2019 bude mať vyše 2000 Mi Stores.
– Spoločnosť si podala vyše 24-tisíc patentov. Doteraz bolo schválených 5920 patentov.
V porovnaní s niektorými veľkými spoločnosťami je cesta Xiaomi celkom krátka. To, čo sa však spoločnosti podarilo za 9 rokov hovorí však veľa o tom, ako funguje.
Spoločnosť napr. splnila svoj cieľ zarobiť 100 miliárd čínskych yuanov (13 miliárd eur) v tržbách iba za 7 rokov. Pre porovannie, Apple to trvalo 20 rokov, Facebooku 12 rokov, Google 9 rokov, Alibabe 17 rokov a Huawei 21 rokov.
Po vstupe na burze má spoločnosť silnú stratégiu produktovej diverzifikácie. Nie je teda prekvapením, že spoločnosť od januára tohto roka vydala vyše 44 produktov, ktoré nie sú smartfóny.
Takže, k 9. narodenám prajeme Xiaomi veľa úspechov aj v nasledujúcich rokoch. Dúfame, že bude aj naďalej pokračovať v ponuke skvelých produktov a funkcií za dostupnú cenu a posúvať trh technologicky vpred.