Analytická spoločnosť Clarivate Analytics každoročne zverejňuje rebríček 100 najväčších inovátorov za predchádzajúci rok. A napriek tomu, že množstvo inovácii v priebehu času narastá, a tak aj konkurencia medzi inovátormi je čoraz tvrdšia, spoločnosť Xiaomi si svoju pozíciu v tomto rebríčku obhájila už druhý rok po sebe. Xiaomi je pritom jednou z len troch čínskych firiem v tomto rebríčku. A nejde o náhodu.
Ako bol vytvorený rebríček inovátorov
Clarivate pri tvorbe rebríčka posudzuje organizácie, ktorým bolo za posledných rokov udelených minimálne 100 patentov, a zároveň požiadali o minimálne 500 patentov za svoju históriu. Ďalej Clarivate posudzuje vplyv týchto patentov, v prvom rade podľa počtu citácií, ktoré sa na tieto patenty odvolávajú. V druhom rade sleduje aj to, koľko z týchto patentov bolo skutočne zrealizovaných – keďže mnohé organizácie chŕlia patenty, ktoré však skončia “založené v šuflíku”, bez priamej aplikácie.
Rebríčku tradične dominujú USA a Japonsko. V tohtoročnom hodnotení v ňom tieto 2 krajiny obsadili 71 miest. No napriek tomu, že v Číne je viac ako 18% svetovej populácie, v rebríčku mali len spomínané 3%-né zastúpenie – vrátane firmy Xiaomi.
Svet inovuje čoraz viac
Ako tiež Clarivate uvádza, množstvo inovácií na celom svete z roka na rok rastie. Napríklad, len oproti rebríčku z minulého roka, počet žiadostí o patenty stúpol z 5,7 milióna na 6,4 milióna – teda o 12%. Z toho síce ľudstvo ako celok profituje, no zároveň to vytvára oveľa väčší konkurenčný tlak na firmy. V dôsledku toho klesá aj podiel najväčších inovátorov na celkovom množstve inovácií. Konkrétne, zatiaľ čo pred 6 rokmi 1000 najväčších inovátorov prinieslo spolu viac než štvrtinu celkových inovácií, dnes je to už len 18%. Umiestniť sa v rebríčku 100 najväčších inovátorov tak je z roka na rok náročnejšie, no pre úspešné firmy to znamená zodpovedajúco väčšiu prestíž.
Xiaomi na špičke technologických inovácií
O tom, že pozícia Xiaomi je zaslúžená a skutočne ide o firmu, ktorá v praxi posúva hranice možného, svedčia aj rôzne prvenstvá, ktoré Xiaomi dosiahlo pri svojich mobiloch v nedávnej dobe. Ešte na jeseň minulého roka napríklad Xiaomi vydalo mobil Xiaomi CC9 Pro (v Európe známy ako Xiaomi Mi Note 10), ktorý sa pýši najvyšším rozlíšením fotoaparátu na svete. Pre predstavu, 108 megapixelov, ktoré ponúka tento fotoaparát, predstavuje viac než 13-násobok rozlíšenia 4K a dokonca viac než 52-násobok rozlíšenia Full HD.
Toto rozlíšenie dodnes žiaden mobil neprekonal, čo viedlo až ku kurióznym situáciám, ako napríklad tej, že tento mobil dal ako cenu do súťaže na sociálnej sieti aj technologický gigant Samsung. Jednoducho preto, lebo to bol jediný spôsob, ako sa “pochváliť” týmto fotoaparátom – ktorý síce Samsung vyrobil, no v žiadnom svojom mobile ho doteraz nestihol uviesť (viac v článku “Fotoaparát na novom Xiaomi je taký dobrý, že sa ním chváli aj Samsung”).
Spoločnosť Xiaomi však nespí na vavrínoch. Nedávno v Ázii uviedla mobil Mi 10, ktorý je v niektorých ohľadoch výkonnejší ako bežné počítače. Navyše, tento telefón robí podľa hodnotení renomovaného portálu DXOMARK najlepšie fotografie, najlepšie video a najlepší záznam zvuku spomedzi všetkých existujúcich mobilov (viac v článku “Nový Xiaomi Mi 10 je výkonnejší ako bežné počítače a má najlepší fotoaparát zo všetkých mobilov”). No ani to nie je všetko.
Xiaomi nie je len o mobiloch
Xiaomi si mnohí ľudia spájajú len s predajom mobilov. No faktom je to, že Xiaomi sa sústreďuje okrem mobilov aj na množstvo ďalších produktov – od smart hodiniek a notebookov, cez drony a produkty tzv. inteligentnej domácnosti, až po bicykle a kolobežky. A vo všetkých týchto kategóriách prináša Xiaomi významné inovácie. Podľa rôznych špekulácií, ako aj potvrdených informácií ohľadom budúcich produktov, sa zdá, že Xiaomi v tomto trende bude pokračovať aj naďalej. Svoju pozíciu v prestížnom rebríčku si tak zoči-voči rastúcej konkurencii pravdepodobne obháji aj budúci rok.
Inovácie pre všetkých
Spoločnosť Xiaomi navyše nie je inovatívna len v oblasti špičkových technológií, ale aj v oblasti cien. Konkrétne, produkty Xiaomi sú zvyčajne podstatne lacnejšie ako ich porovnateľná konkurencia a nezriedka sa stáva, že najlepšie technológie na svete ponúka aj za polovičnú cenu oproti tradičným značkám, ktoré za Xiaomi napriek svojej vysokej cene v niektorých prípadoch zaostávajú. Xiaomi tak je skutočným príkladom toho, že inovácie je možné “demokratizovať”, a teda prinášať aj bežným ľuďom za prijateľné ceny, a nie len tým, ktorí sú ochotní za najnovší mobil vynaložiť aj viac ako svoj mesačný zárobok.