V roku 2013 si Xiaomi všimlo narastajúcu vlnu produktov v oblasti Internet Of Things. Spoločnosť na ňu naskočila s päťročným plánom, ktorý zahŕňal investície do 100 startupov.
Tento krok vytvoril Xiaomi ekosystém produktov so smart zariadeniami, ako sú smart náramky, alebo power banky. Neskôr Xiaomi rozšírilo svoje zameranie a začalo financovať lifestylové produkty, ako sú zubné kefky, kufre, alebo čističky vzduchu.
Tieto startupy získavajú od Xiaomi pomocnú ruku na rast, pričom niekoľko z nich sa rozvinulo pod krídlami spoločnosti. Do konca roka 2015 dosiahli štyri spoločnosti status jednorožca, kedy ich hodnota prevýšila 1 miliardu dolárov (903,9 miliónov eur). Do roku 2017 mal ekosystém 99 startupov, ktoré spolu vyprodukovali ročné tržby v hodnote 3,16 miliardy dolárov (2,85 miliardy eur).
V čínskej startupovej scéne sa hovorí: pokiaľ spotrebiteľský produkt chce dostať podporu na rapídny rast, zapojí sa do Xiaomi ekosystému. No týmto krokom sa môže narušiť i nezávislosť startupu.
Pripojenie k raketovej lodi
Stratégia ekosystému Xiaomi, ako to spoločnosť popisuje, je manželstvo založené na financovaní ekosystému pre startupy. Na začiatok si Xiaomi udržuje tím skúsených produktových manažérov, väčšina z nich sú inžinieri. Ich cieľom je hľadať tímy, ktoré by mohli vybudovať produkty s vysokým potenciálom predaja. Všetky tieto tímy musia zdieľať víziu spoločnosti vytvárať vysoko kvalitné produkty s nízkymi cenami.
Toto spravilo Xiaomi, keď začalo ponúkať smartfóny. Akceptovalo nízke marže a odstrihlo distribučné náklady tým, že svoje produkty predávalo iba online. Smartfóny sa v Číne rýchlo stali populárnymi. V roku 2014 ako štvorročná firma v Číne predbehla Samsung vo vedúcej pozícii s 12,5 % podielom na trhu.
Xiaomi investuje do startupov, kde prevezme nekontrolujúci podiel pod 50 % a pomáha im začať od základov. Tržby sú následne rozdelené medzi Xiaomi a jej investorov.
„Nekontrolujúci podiel znamená, že prenechávame maximálny záujem pre startupy. Pod týmto systémom zistíte, že sú firmy viac motivované a ochotné pracovať naplno,“ tvrdí Liu De, spoluzakladateľ a viceprezident Xiaomi.
Odrazenie sa
Zdroje, ktoré Xiaomi alokuje do startupov sa menia v závislosti od firiem. Väčšinou sa však dajú rozdeliť do dvoch oblastí: značka a distribúcia. Tieto startupy využívajú reputáciu, ktorú si Xiaomi vybudovalo počas rokov: hodnota za peniaze.
Startup taktiež získava prístup k masívnej distribučnej sieti cez e-shop, aplikáciu a vyše 300 offline kamenných predajní Xiaomi. S nimi Xiaomi začalo v roku 2015, aby konfrontovalo pomalý rast e-commerce v Číne. V roku 2016 Xiaomi skončilo ako 5. najväčší B2C online predajca v Číne, čo bolo pre mnohých prekvapením. Predsa len, Xiaomi bolo hlavne známe ako smartfón značka.
„Zákazníci veria kvalite produktov Xiaomi a startupy získavajú reklamu bez toho, aby museli investovať, čo umožňuje cenovú výhodu,“ tvrdí Benjamin Joffe, generálny partner hardvérového akcelerátora HAX.
Niektoré startupy, predovšetkým tie, ktoré tržbami prispievajú viac, ako sú výrobcovia slúchadiel, power bánk a fit náramkov sú spojení s projektovými manažérmi, ktorí so startupmi zdieľajú dizajn, zásobovací reťazec, oceňovanie, značku a získavanie financií.
„Xiaomi si najviac cení smartfóny, príslušenstvo ku smartfónom, IoT zariadenia, produkty každodennej potreby a produkty určené na zábavu,“ povedal Luo Schichuan, spoluzakladateľ Poputar.
Poputar, výrobca smart ukulele, sa pridal do ekosystému Xiaomi v roku 2017. Tým, že je v „menej dôležitej“ kategórii, ktorá cieli na úzku cieľovú skupinu, startup nezískal pridelených produktových manažérov. Má minimálne benefity pre financovanie a distribúciu, ktorá prichádza s pripojením sa do ekosystému.
Na druhú stranu, výrobca smart hodiniek Huami získal pomoc od začiatku. V roku 2014 prišiel na trh fit narámok Mi Band, ktorý vyrobil Huam, no na trhu bol uvedený pod Xiaomi. Na čínskom trhu stál iba 12 dolárov, zatiaľ čo americká konkurencia Fitbit sa predávala od 60 po 250 dolárov (54 až 226 eur). Nasledujúci rok sa Xiaomi stalo druhou najväčšou wearable značkou, hneď po Fitbit.
Ninebot, výrobca Hoverboardu taktiež získal skvelé výhody od Xiaomi. V roku 2015 sa Xiaomi zapojilo do výkupu amerického konkurenta Segway v hodnote 80 miliónov dolárov (72 miliónov eur), ktorý priniesol Ninebot vyše 400 „kritických patentov“ a „významný“ podiel na trhu vo svojej kategórii.
Nevýhody manželstva so Xiaomi
Hoci ekosystém Xiaomi ponúka veľké výhody, má taktiež aj svoje obmedzenia.
Niektoré firmy prezradili, že sa rozhodli nepripojiť do ekosystému, pretože „marže boli jednoducho príliš nízke“. Toto sa však môže zmeniť časom, ako startupy rastú. Hrubá marža Huami sa zvýšila medzi rokmi 2015 a 2017 od 12,3 % po 25,3 %.
Nízke marže taktiež nebránia pri získavaní financií. „Mať odporúčanie od Xiaomi a dobrý vývojový model stačia na to, aby ste získali viac investorov,“ tvrdí Wendy Wang, spoluzakladateľ a výkonný riaditeľ hardvér e-commerce platformy VeeShop.
Väčšia starosť je príliš veľká spoľahlivosť na Xiaomi kvôli brandingu a distribúcii. Aj napriek prijateľnému podielu na trhu Huami, jej vlastná značka Amazfit tvorí iba malú časť celkových tržieb. Wearable Xiaomi produkty prispeli k celkovým tržbám v hodnote 97,1 %, 92,1 % a 82,4 % Huami pre rok 2015, 2016 a 2017.
To znamená, že úspech Huami v tomto bode vo veľkom závisí od Xiaomi.
„Xiaomi je náš najdôležitejší zákazník a distribučný kanál. Akákoľvek zmena nášho vzťahu so Xiaomi, alebo redukcia predajov wearable produktov Xiaomi môže mať vplyv na naše výsledky,“ priznalo Xiaomi.
Ching mi, ktorý krátko vyrábal predlžovacie káble a rozvodky, získal 99 % svojich celkových predajov cez distribučné kanály Xiaomi.
Tieto spoločnosti v základe vytvárajú komodity, pre ktoré je „povedomie o značke a nízkonákladová distribúcia kľúčom k prežitiu. Ich závislosť na Xiaomi znamená, že odchod z ekosystému je nepravdepodobný,“ tvrdí Joffe.
No i tak, záujmy Xiaomi v týchto startupoch ich môžu udržať od pádu. „Xiaomi si cení vlastnú značku. Pokiaľ má produkt v ekosystéme zlú kvalitu, poškodí taktiež aj značku Xiaomi,“ tvrdí Luo.
Avšak, nie všetci členovia ekosystémy sú závislí od Xiaomi. Poputar získava väčšinu svojich predajov z vonkajších predajných kanálov ako sú obchodné reťazce Tmall a JD. Na rozdiel od iných startupov, ktoré sú takmer od svojho začiatku v ekosystéme, Poputar mal pravidelný príjem pred vstupom do ekosystému.
Xiaomi financuje viac spoločností ako Poputar, ktoré sa nezaoberajú smartfónmi a darí sa im bez pomoci. Tento krok nielenže rozširuje inventár Xiaomi, no taktiež poskytuje testovací základ pre neznámu kategóriu, ktorá sa raz môže ujať vo veľkom.
Zdroj: techinasia.com.