Čínska spoločnosť Xiaomi oslávila 6. apríla 10 rokov od svojho založenia. Medzi spoločnosťami predávajúcimi mobilné telefóny tak ide takmer o nováčika – keďže ide o jednu z najmladších smartfónových firiem vôbec. No aj tento krátky čas stačil na to, aby si Xiaomi vybudovala prestížne miesto na vrchole predaja mobilných telefónov. Xiaomi patrí ku špičke nie len v predaji smartfónov, ale aj v inovatívnosti technológií. A nič nenasvedčuje tomu, že by sa raketový vzostup Xiaomi mal v budúcnosti spomaliť.
Založenie Xiaomi
Firmu Xiaomi založil 6. apríla 2010 Lei Jun, spolu so 6 ďalšími zakladateľmi. Xiaomi tak napriek chýbajúcej formálnej histórii už od začiatku disponovala významnými skúsenosťami z mobilného priemyslu. Lei Jun napríklad už v čase založenia Xiaomi mal skúsenosti z riadenia firiem UCWeb a Kingsoft, ako aj zo založenia online kníhkupectva, ktoré kúpil Amazon. Ďalší zakladatelia zase pred založením Xiaomi pracovali na vedúcich pozíciách v čínskej pobočke Googlu, prípadne ako vedúci vývojového centra spoločnosti Motorola.
Nie je preto prekvapivé, že spoločnosť Xiaomi sa už od začiatku tešila veľkému záujmu investorov. Do spoločnosti napríklad investoval aj technologický gigant Qualcomm. Išlo zrejme o dobrú investíciu, keďže nováčik Xiaomi medzičasom svojimi tržbami prekonal aj samotný Qualcomm. Xiaomi spočiatku mnohí označovali za “čínsky Apple”. No dnes už je jasné, že Xiaomi nie je kópiou žiadnej firmy, naopak, patrí medzi svetových technologických lídrov.
Xiaomi medzi najpredávanejšími smartfónmi
Xiaomi sa len za 10 rokov stala 4. najpredávanejšou značkou mobilných telefónov na svete. Tento úspech je pôsobivý o to viac, že prvé tri značky pôsobia na trhu v priemere viac ako 5 násobne dlhší čas. Priemerný vek prvých troch firiem totiž predstavuje až 53 rokov, pričom najstaršia z týchto spoločností pôsobí na trhu už 82 rokov. V niektorých krajinách má navyše Xiaomi najlepšie predaje už dnes. Jednou z nich je 1,4 miliardová India, kde je Xiaomi najpredávanejšou značkou smartfónov už od roku 2017.
Bezkonkurenčné technológie Xiaomi
To, že niektoré značky predávajú viac kusov smartfónov ako Xiaomi je tak zrejme možné pripísať najmä ich dlhej histórii. Medzi fanúšikmi rôznych značiek totiž funguje určitá zotrvačnosť a zákazníci tak môžu nakupovať ich produkty na základe minulých úspechov, aj keď už dnes samy o sebe nemusia byť konkurencieschopné.
Xiaomi sa totiž len za necelých 10 rokov dostalo na absolútny vrchol v oblasti vyspelosti technológií. Nová vlajková loď Xiaomi – Mi 10 Pro, napríklad podľa hodnotení expertov zhotovuje najlepšie fotografie, najlepší záznam videa, ako aj najlepší záznam zvuku. Inak povedané, na svete v dnešnej dobe neexistuje mobil, ktorý by tieto dôležité funkcie zvládal lepšie.
Mi 10 Pro v tom pomáha aj výkon, ktorý je rovnako bezkonkurenčný a v niektorých ohľadoch dokonca lepší ako bežne predávané počítače. Technologická dominancia Xiaomi vedie aj ku kurióznym situáciám, keď napríklad už v minuloročných smartfónoch Xiaomi Mi Note 10 bol fotoaparát taký kvalitný, že sa ním chválil aj Samsung.
Budúcnosť Xiaomi
Odvetvie smartfónov patrí medzi najlukratívnejšie, ale aj najkonkurencieschopnejšie priemyselné odvetvia na svete. Xiaomi sa v ňom dokázala presadiť napriek svojej krátkej histórii alebo obrovskému množstvu kapitálu, ktorým sa môžu pýšiť staršie technologické firmy. Dosiahla to vďaka neustálemu inovovaniu. Vďaka nemu sa spoločnosť Xiaomi už druhý rok po sebe umiestnila v rebríčku najinovatívnejších firiem na svete. Xiaomi sa v tomto rebríčku presadila napriek tomu, že tempo technologických inovácií v priebehu času rastie a obhájiť pozíciu v tomto rebríčku tak je z roka na rok náročnejšie.
Popri inováciách môže vďačiť Xiaomi za svoj úspech aj poctivému prístupu ku svojim zákazníkom. Nech si totiž zákazníci kúpia ktorýkoľvek produkt Xiaomi, môžu si byť istí, že im ponukne veľmi priaznivý pomer ceny a kvality. A zatiaľ čo vo svojich začiatkoch Xiaomi ponúkala najmä lacné smartfóny, dnes ponúka smartfóny vo všetkých cenových kategóriách, takže v jej portfóliu si vhodný smartfón nájde každý, či už je jeho prioritou nízka cena alebo špičkové technológie.
Medzičasom sa tiež zásadne rozšírila ponuka produktov Xiaomi. Xiaomi už dávno nepredáva len smartfóny, ale aj rôzne iné technologické produkty, od smart hodiniek, cez notebooky, až po kolobežky a produkty inteligentnej domácnosti. Xiaomi tak zodpovedne napĺňa svoje heslo “inovácia pre každého” a bude zaujímavé sledovať, ako vďaka svojim produktom bude zlepšovať život mnohým ľuďom po celom svete aj v ďalších 10 rokoch svojej existencie.