Ako sa darí Xiaomi? Ak vás táto otázka niekedy napadla a máte radi čísla, tento článok je presne pre vás. V ňom sa pozrieme na to, ako sa spoločnosti darí z hľadiska 5G pripojenia, tržieb, zisku a taktiež na výzvy, s ktorými si musí poradiť v najbližšej dobe.
Za prvú polovicu roku 2019 zodpovedali za tržby spoločnosti jednotlivé odvetvia nasledovne:
- smartfóny: 62 %, podiel na hrubom zisku: 28 %,
- IoT a lifestylové produkty: 28 %, podiel na hrubom zisku: 25 %,
- online služby: 9 %, podiel na hrubom zisku: 47 %,
- zvyšné odvetvia: 1 %.
Xiaomi je na tom veľmi dobre vyrovnané z hľadiska geografie tržieb. Až 59,6 % predajov pochádza z Číny, zatiaľ čo zvyšných 40,4 % predajov prichádza zo zahraničných trhov, primárne z Indie, Indonézie a západnej Európy.
Strata podielu na trhu v Číne v dôsledku konkurencie a nástupu 5G
Na konci júna 2019 bolo Xiaomi celosvetovo 4. najväčšou smartfón spoločnosťou na svete, s trhovým podielom 9,7 %. Podľa údajov z IDC Worldwide Quarterly Mobile Phone Tracker sa pred spoločnosťou umiestnil Apple, Huawei a Samsung.
V Číne je Xiaomi taktiež 4. najväčšou smartfón značkou v rámci expedovania, s domácim podielom trhu na úrovni 11,9 %. Ďalších top 5 značiek v krajine boli Huawei (37 %), vivo (18,7 %), OPPO (18,6 %) a Apple (6,7 %).
Podiel smartfónov na trhu v Číne sa medziročne (2Q2018 a 2Q2019) znížil z 13,9 % na 11,9 % a trhový podiel klesol o 2 % z 13,9 % na 11,9 %. Zásielky sa medziročne znížili o 19,3 %. V kontraste, trhový líder Huawei zvýšil svoj trhový podiel za rovnaké obdobie z 27,4 % na 37,0 %, pričom jeho zásielky produktov a služieb sa medziročne zvýšili o 27,0 %.
Strata trhového podielu a zníženie zásielok Xiaomi v Číne boli reflektované v nedávnych kvartálnych výsledkoch. V 2Q2019 sa tržby smartfónov zvýšili medziročne o skromných 5 % na 32 miliárd čínskych yuanov (4,08 miliárd eur) a celosvetové predaje smartfónov ostali rovnaké v počte 32,1 miliónov kusov.
Slabé predaje smartfónov v Číne v 2Q2019 sa dajú vo veľkom priradiť ku konkurencii od Huawei a spotrebiteľom, ktorí čakajú na nové smartfóny s 5G pripojením.
Na firemnom stretnutí investorov 2Q2019 Xiaomi uznalo výzvy, ktorým spoločnosť čelí na trhu smartfónov a taktiež prízvukovala, že musí investovať do výskumu a vývoja a udržať ceny konkurencieschopné:
„V súčasnosti je trh veľmi konkurencieschopný. Po 9 rokoch explozívneho rastu Xiaomi potrebuje čas na prispôsobenie, aby posunulo svoje základné kompetencie na vyššiu úroveň. Napr. sme zvýšili investície do výskumu a vývoja významnou sumou. Minulý rok sme minuli 5,8 miliárd čínskych yuanov (740 miliónov eur) do výskumu a vývoja.
V prvej polovici 2019 naše výdaje na výskum a vývoj pokračoval vo zvýšení na 30 %. V náročnom makro prostredí je najdôležitejšie uistiť sa, že operácie sú zdravé, zvýšiť našu operačnú efektivitu a zvýšiť naše kľúčové kompetencie v kľúčových oblastiach, na ktorých záleží. Hrubá marža v hodnote 8,1 % pre smartfóny je dobré číslo. Toto je niečo, čo sa považuje za normálne.
V 1. kvartáli sme upravovali náš produktový mix a optimalizovali naše kanály. Pretože trhové podmienky sú ťažké, uisťujeme sa, že zvýšenie operačnej efektívnosti je naša kľúčová priorita. Naša hrubá marža ostane na nejaký čas na tejto úrovni. Musíme sa uistiť, že naše ceny ostanú na trhu extrémne konkurencieschopné.“
Hrubý zisk Xiaomi pre smartfón segment sa zvýšil významne z 3,3 % v 1Q2019 na 8,1 % na 2Q2019. Ďalšie expanzie marže v segmente smartfónov sú nepravdepodobné, pri zohľadnení, že Xiaomi potrebuje udržať ceny atraktívne a investovať do výskumu a vývoja, aby sa udržalo konkurencieschopné na trhu.
Okrem intenzívnejšej konkurencie, najmä od Huawei a obmedzených príležitostí expanzie marže v najbližšej dobe je najväčšou výzvou Xiaomi v odvetví smartfónov nástup 5G pripojenia.
Z hľadiska histórie môžeme zistiť, že pri smartfónoch neexistuje stabilita trhového podielu. Bývalí lídri trhu ako Nokia a Blackberry boli v minulosti nahradený súčasnými hráčmi a nábeh 5G pripojenia môže katapultovať na prvé priečky nových hráčov. Nie je žiadna garancia, že Xiaomi, alebo akýkoľvek konkurent si udrží svoje trhové podiely na trhu smartfónov potom, čo začne rozširovanie 5G pripojenia a spotrebitelia si kúpia nové smartfóny, aby nahradili predchádzajúce.
Xiaomi zvýraznilo aktivity, ktoré pripravuje na prípravu na nástup 5G, pričom uznalo risk, že môže dôjsť k významnému získaniu a strate trhového podielu medzi viacerými značkami smartfónov. Urobilo to tak pri vyhodnotení svojich výsledkov v 2Q2019:
„Príležitosť 5G pripojenia je príležitosť a výzva pre každého súčasného výrobcu smartfónov. Príležitosť pre Xiaomi vo veľkom preváži nad výzvami. Začali sme investovať do výskumu a vývoja 5G od roku 2016. Náš prvý 5G smartfón sme spustili v Európe vo februári tohto roka.
Všetci naši operátori v Európe využívajú naše zariadenie. V septembri sme spustili náš druhý 5G smartfón a prvý 5G smartfón pre čínsky trh. Sme veľmi sebavedomí v našej schopnosti konkurovať v 5G ére. 5G pripojenie prinesie úplne nový cyklus nahradenia smartfónov v Číne. Čo je ťažké odhadnúť je bod, v ktorom bude 5G rozšírené vo veľkom. Vždy, keď nastane takáto veľká zmena v technológii, niektorí výrobcovia smartfónov ostanú pozadu.
Toto je výzva, ktorej čelíme. Náš manažment si je vedomý tejto výzvy. Hovoríme o tom na takmer každom našom mítingu vysokého manažmentu. V tomto bode v čase sme veľmi optimistickí a sebavedomí. Aby sme sa uistili, že sme dobre vybavení na zvládnutie 5G pripojenia, tri mesiace dozadu sa náš zakladateľ a výkonný riaditeľ Lei Jun osobne stal prezidentom čínskeho Xiaomi. Teraz osobne reorganizuje naše najímanie talentov, na to, aby sme získali top talenty v príprave pre konkurenčný boj v rámci 5G. V súčasnosti trávi 2/3 svojho času v čínskom regióne.“
Xiaomi sa taktiež spolieha na dodávanie čipov od dodávateľov ako Qualcomm. Bez schopnosti navrhovať a vytvárať svoje kľúčové komponenty môže byť pre Xiaomi ťažšie akcelerovať produktovú inováciu a konkurovať na prémiovom segmente smartfónov.
Online služby čelia spomaleniu pri výdavkoch v online inzercii
Segment online biznis služieb Xiaomi mal v 2Q2019 medziročné zvýšenie tržieb o 15,7 %, čo bolo pod očakávaním trhu. Ak bude čínska ekonomika pokračovať v spomaľovaní, budúci rast tržieb pre segment sa môže spomaliť taktiež.
Predovšetkým v tržbách inzercie, ktoré zodpovedajú za viac než polovicu tržieb online biznis služieb, došlo k medziročnému poklesu v hodnote -0,6 % na 2,5 miliárd čínskych juanov (319 miliónov eur) v 2Q2019. Je to dôsledkom toho, že čínska ekonomika a online spoločnosti znižujú svoje výdavky na online inzerciu.
Príklady zahŕňa veľké spoločnosti Tencent a NetEase, ktoré medziročne znížili svoje marketingové rozpočty o -26 %, resp. -22 % v 2Q2019. Xiaomi vykonalo snahu, aby diverzifikovalo svoju inzertnú klientelu ponad online spoločnosti, kedy cielila na banky a malé a stredné spoločnosti.
Xiaomi na stretnutí s investormi taktiež vysvetlilo, ako plánuje využiť vyhľadávanie a news feed na zvýšenie počtu aktívnych mesačných používateľov, aby sa stalo atraktívnejším pre širšiu základňu inzertných klientov:
„V rámci našich online služieb sme vybudovali veľmi signifikantné odvetvie v news feed. Na našich smartfónoch ho využíva vyše 71 milión aktívnych používateľov a toto číslo z roka na rok narástlo o 31 %. Naše produktové news feed sú č.1 v rámci počtu mesačných aktívnych používateľov na našich smartfónoch. Máme zopár vstupných bodov pre vyhľadávanie, ktoré sa uskutočňujú na našich smartfónoch, vrátane nášho vyhľadávača a nášho asistenta umelej inteligencie.
Veríme, že naša vedúca pozícia v news feede a vyhľadávaní (ktoré nám umožňujú lepšie diverzifikovať našu inzertnú základňu v budúcnosti), nám umožní vybudovať robustnejšiu online inzerciu v Číne a získať viac rastu potom, čo sa trhové podmienky zlepšia.“
Xiaomi taktiež diverzifikuje tržby pre online služby, aby bolo menej závislé od inzerovania. Tržby pre Xiaomi e-commerce platformu Youpin, fintech, TV online služby a zahraničné online služby sa medziročne zdvojnásobili, aby zodpovedali za 36 % segment online služieb.
Hodnota hrubého produktu Youpin (Gross Merchandise Value), alebo GMV sa zvýšila medziročne o 113,9 % na 3,8 miliárd čínskych juanov (485 miliónov eur) pre prvú polovicu 2019. Predovšetkým dve tretiny Youpin GMV boli generované od používateľov, ktorí nepoužívajú smartfóny Xiaomi, naznačujúc, že Xiaomi sa podarilo úspešne umiestniť Youpin ako platformu pre všetkých online používateľov, nielen pre používateľov Xiaomi smartfónov.
Fintech odvetvie, ktoré poskytuje spotrebiteľské pôžičky pre používateľov smartfónov Xiaomi a financovanie zásobovacieho reťazca pre odberateľov a dodávateľov spoločnosti malo 79,1 % medziročný nárast tržieb, kedy narástlo na hodnotu 1,4 miliardy čínskych juanov (178 miliónov eur) pre prvú polovicu 2019.
TV online služby Xiaomi mali v júni 2019 približne 22,6 miliónov aktívnych používateľov. Ďalej mali viac než 3 milióny platených odberateľov na konci prvej polovici 2019, čo reprezentuje medziročný nárast 83,1 %. S rešpektom pre zahraničné online služby, prehliadač Xiaomi sa umiestnil na 1. mieste v rámci mesačných aktívnych používateľov a ARPU (priemerné tržby na používateľa) zahraničných online služieb sa zvýšili medziročne o 133 %.
No i tak ekonomické spomalenie v Číne pravdepodobne ovplyvní všetky spoločnosti a bude viesť k redukcii vo výdavkoch na inzerciu. Tržby z inzercie sú stále najväčším prispievateľom tržieb pre online služby, ktoré zodpovedajú za polovicu tržieb. Ďalej, používateľská základňa pre väčšinu online služieb Xiaomi stále tvoria služby pre smartfóny Xiaomi, takže ak Xiaomi stratí trhový podiel v odvetví smartfónov, môže to viesť k dopadu na tržby online služieb.
IoT bol najrýchlejšie rastúcim segmentom v 2Q2019. Môže však spomaliť v dôsledku konkurencie
IoT odvetvie Xiaomi bolo najvýkonnejším segmentom z troch odvetví pre 2Q2019. Mal medziročný nárast 44 %, ktorý bol poháňaný 41,1 % zvýšením v expedovaní smart televízie v počte 2,7 miliónov kusov. Pre prvú polovicu 2019 sa pre expedície smart TV Xiaomi umiestnilo 1. v Číne a 5. celosvetovo. Ďalšie IoT produkty, ktoré Xiaomi predáva zahŕňajú domáce spotrebiče, laptopy, nositeľné zariadenia a reproduktory s umelou inteligenciou.
Celkovo malo IoT odvetvie Xiaomi 196 miliónov prepojených zariadení (bez zahrnutia smartfónov a laptopy) ku koncu júna 2019. Z toho 3 milióny používateľov malo 5 a viac IoT zariadení pripojených na IoT platforme Xiaomi. Odvetvie IoT je pre Xiaomi kľúčové, keďže umožňuje spoločnosti zvýšiť lojalitu zákazníkov pozdĺž všetkých odvetví produktov a služieb.
Avšak, vzhľadom na to, že IoT je v rannej fáze vývoja v Číne a na medzinárodných trhoch, je tu stále veľa spoločností väčších ako Xiaomi, ktoré budujú svoje IoT ekosystémy využívaním svojich zákazníckych základní.
Títo konkurenti v Číne zahŕňajú výrobcov smartfónov ako Huawei, výrobcu domácich spotrebičov Midea a internetového giganta Alibaba, z pomedzi iných. Je veľmi skoro spraviť záver nad tým, kto uspeje na trhu „víťaz berie všetko“, kde jeden, alebo 2-3 IoT ekosystémy budú eventuálne dominovať a stanú sa štandardom odvetvia.
Xiaomi vysvetlilo svoje stratégie IoT a umelej inteligencie IoT (AioT) na stretnutí investorov:
„Naše AioT sme začali budovať pred 6 rokmi a vytvorili sme veľký náskok, o ktorom si myslíme, že je základňou pre naše konkurenčné výhody. Máme niekoľko kľúčových míľnikov, o ktoré by sme sa chceli podeliť.
Po prvé, náš asistent umelej inteligencie má mesačne 49 miliónov aktívnych používateľov. Toto predstavuje v našom odvetví veľký náskok. Minuli sme veľké množstvo zdrojov z výskumu a vývoja na naše funkcie umelej inteligencie, ktoré sa nám dnes darí monetizovať.
Po druhé, v jednom z najdôležitejších IoT zariadení – televízií, sme číslo 1 v rámci zásielok v Číne a číslo 5 v rámci celosvetových expedícii. Náš trh laptopov je dnes taktiež na hodnote 8 %. Takže v rámci tejto stratégie sme začali skoro a exekúcia bola veľmi rezolútna.
Na to, aby sme boli konkurencieschopní sme minulý rok urobili 3 veci. Po prvé, využili sme smartfón + Aiot stratégiu ako kľúčovú stratégiu na ďalšie dva roky. Taktiež investujeme viac než 10 miliárd čínskych juanov (1,2 milióna eur) na podporu tejto stratégie.
Ďalej sme vytvorili v našej spoločnosti AioT komisiu na to, aby sme posúvali stratégiu AioT ďalej.
Po tretie, stanovili sme náš technický tím IoT platformy a dnes v ňom máme 300 inžinierov. Hoci nevyrábame vlastné čipy, sme prvou spoločnosťou, ktorá vyvinula náš vlastný modul. Vďaka tomu môžeme pracovať s akýmkoľvek výrobcom čipov na svete, aby sme posúvali stratégiu AioT ďalej dopredu.
3. septembra 2019 Xiaomi oznámilo odkúpenie vlastných akcií v hodnote 12 miliárd dolárov (10,8 miliárd eur), čo predstavuje približne 5 % trhovej kapitalizácie. V oznámení Xiaomi vysvetlilo svoj krok nasledovne:
„Správna rada verí, že odkúpenie akcií v súčasných podmienkach demonštruje sebavedomie spoločnosti pre vlastné podnikanie a prospekty, pričom v konečnom dôsledku benefituje pre spoločnosť a vytvorí hodnotu pre akcionárov.
Správna rada verí, že súčasné finančné zdroje spoločnosti umožnia implementovať odkúpenie akcií, zatiaľ čo si udrží solídnu finančnú pozíciu. Spoločnosť bude pokračovať v poskytovaní úžasných produktov s úprimnými cenami a je sebavedomá, že takéto hodnoty budú ešte atraktívnejšie v súčasných trhových podmienkach.
Do toho Xiaomi
V blízkej budúcnosti môže ohroziť Xiaomi konkurencia zo strany Huawei a spomalenie v online inzercii. To sa môže negatívne prejaviť na odvetví smartfónov a online služieb.
V dlhodobom hľadisku Xiaomi pracuje veľmi tvrdo na tom, aby si udržalo pozíciu na trhu smartfónov, obzvlášť v ére 5G, keď spotrebitelia začnú kupovať smartfóny s touto podporou. Čo je dôležitejšie, Xiaomi musí zvýšiť svoju snahu a pokračovať v budovaní svojej platformy IoT na zvýšenie zákazníckej lojality a diverzifikáciu tržieb. Len smelo do toho, Xiaomi.