V posledných rokoch elektrobicykle získavajú na veľkej obľúbenosti. Sú ideálnou voľbou pre cestovanie do práce, no hravo zvládnu aj horský terén. Jednoduchá prevádzka a efektivita poslúži ako mužom, tak aj ženám či deťom. Elektrobicykel uľahčí výšľap a postará sa o zážitok z jazdy.
Ako vybrať elektrobicykel, ktorý vám bude vyhovovať? Výber určite netreba podceniť. Predtým, ako sa rozhodnete elektrobicykel kúpiť, je dôležité, aby ste vedeli odpoveď na štyri základné otázky:
- Kto bude na elektrobicykli jazdiť?
- Aké diaľky musí elektrobicykel zvládnuť?
- V akom teréne budete jazdiť?
- Koľko peňazí chcete investovať?
Vďaka elektrobicyklu sa pohodlne a bez nadmernej námahy dopravíte do práce, mesta alebo na miesta, ktoré bežný bicykel nezvládne. Plne nabitá batéria ponúka desiatky kilometrov dojazdu.
Obsah článku:
- Druhy elektrobicyklov – aký typ zvoliť?
- Výdrž a kapacita batérie
- Typ pohonu elektrobicykla
- Dôležité parametre pri výbere elektrobicykla
- Starostlivosť a údržba elektrobicykla
Druhy elektrobicyklov – aký typ zvoliť?
Premýšľate o e-biku ako o “športovej pomôcke” alebo skôr ako o svojom dopravnom prostriedku do práce? Typov je naozaj veľa, tak ktorý si vyberiete?
Mestský elektrobicykel – užite si cestovanie v meste
Veľkou výhodou mestských elektrobicyklov je, že vďaka monotubnej konštrukcii je zosadanie a nasadanie veľmi jednoduché. Nízky a jednoduchý nástup ocenia najmä seniori, pretože im uľahčí nasadanie a tiež samotné cestovanie. Pohodlnú jazdu si však vychutnajú aj tí, ktorí často cestujú v meste. Mestské elektrobicykle ponúkajú množstvo praktického príslušenstva, kde patria napríklad blatníky, nosič alebo svetlá. E-bike vám vďaka skvelým vychytávkam uľahčí prepravu s ťažkým nákupom, so školským batohom alebo pracovným kufríkom. Pri pedálovaní sa nezadychčíte, ale naopak si jazdu naplno užijete.
Horský elektrobicykel – pre milovníkov náročnejších terénov
Horský bicykel s elektrickým pohonom ponúka veľmi odolnú konštrukciu v kombinácii s vysokým výkonom motora. Pomôže vám zdolať aj ten najťažší terén. Horský e-bike by mal zachovávať správne vyváženie, a preto majú tieto typy elektrobicyklov vo väčšine prípadov batériu umiestnenú pod rámovou trubkou. Bicykle vhodné do terénov majú tak krásny vzhľad a zároveň aerodynamický tvar. Pýšiť sa môžu aj odpruženými vidlicami či kvalitnými brzdami. Jazdu do kopcov si zaručene užijú ostrieľaní cyklisti, no obtiažnosť zvládnu aj tí menej skúsení.
-
Zľavnený produktXiaomi Himo Z26 MAX Biely1,290.00€
1,790.00€s DPH (1,075.00€ bez dph) -
Zľavnený produktXiaomi Himo C26 MAX Šedý1,290.00€
1,790.00€s DPH (1,075.00€ bez dph)
Trekový elektrobicykel – ideálny na dlhšie trasy
Trekový elektrobicykel poslúži najmä milovníkom pohodových výletov. Najlepšie využitie nájdu na cyklotrasách alebo spevnených chodníkoch. Trekingový e-bike je kompromisom medzi mestským a terénnym elektrobicyklom a vďaka tomu dokonale zvládne mierny terén. Sú ideálnou voľbou pre dlhšie rodinné výlety, pretože sú navrhnuté tak, aby bola jazda na nich čo najpohodlnejšia. Dámske modely zvyknú mať znížený horný rám pre ľahšie nastupovanie. Majú bohatú výbavu doplnkov, kde patria napríklad blatníky, svetlá či nosič. Modely zvyknú mať zadné alebo stredové elektromotory a batériu integrovanú priamo do rámu.
Dnes slúžia trekové elektrobicykle aj ako fantastická pomôcka pri kardio tréningu. Elektromotor vám ku šľapaniu pridá pomoc, ktorú si zvolíte. Vy tak môžete dosiahnuť optimálnu tepovú frekvenciu na efektívne spaľovanie nadbytočných tukov jednoducho aj pri jazde po rovine alebo s vyššou dopomocou pri jazde v kopcoch.
Skladací elektrobicykel – vhodný na krátke vzdialenosti
Medzi ďalší obľúbený model e-bikov patrí aj skladací bicykel. Praktické prevedenie sa hodí na rýchlu prepravu mestskou premávkou či na cestu do práce alebo do školy. Tento typ má menší priemer kolies – horšie zvláda nerovnosti terénu, a preto je vhodný na kratšie vzdialenosti. Využívať ich môžete na kratšie výlety alebo nákupy. Vďaka zníženému rámu je nastupovanie veľmi ľahké, čo ocenia najmä staršie osoby alebo mladšia generácia. Skladacie elektrobicykle sú veľmi skladné a hravo s nimi zvládnete aj cestovanie mestskou hromadnou dopravou. Sú vybavené doplnkami, medzi ktorými nechýbajú blatníky, nosič či svetlá. Rozloženie a následné zloženie do pôvodnej polohy je veľmi jednoduché a zaberie vám iba pár sekúnd. Motory zvyknú byť umiestnené v zadnej časti e-biku.
-
Zľavnený produktXiaomi Himo Z20 MAX Biely – Elektrický skladací bicykel990.00€
1,190.00€s DPH (825.00€ bez dph) -
Zľavnený produktXiaomi Himo Z20 MAX Šedý – Elektrický skladací bicykel
Cestný elektrobicykel – športový e-bike pre tých najskúsenejších
Túžite po bicykli, ktorý bude mať na rovných cestách perfektné jazdné vlastnosti? Potom je cestný e-bike tou správnou voľbou pre vás. Veľkou výhodou tohto typu je, že má veľmi nízku hmotnosť a dá sa ľahko a rýchlo ovládať. Cestný elektrobicykel má však menší motor a tiež batériu, pretože je skôr určený pre skúsenejších športovcov, ktorí jazdu zvládajú s menšou pomocou. Cyklisti tak môžu výkon využiť napríklad v nepriaznivejších poveternostných podmienkach alebo na kritických úsekoch počas jazdy.
Výdrž a kapacita batérie
Batéria je najdôležitejšou časťou elektrobicykla. To, aký má e-bike dojazd, udáva kapacita a typ batérie. Dôležitým parametrom je aj celková životnosť a počet dobíjacích cyklov.
Fakty, ktoré ste o batériách elektrobicyklov možno nevedeli:
- aj keď elektrobicykel nevyužívate, batéria sa vybíja
- približne 1-1,5 hod. trvá nabitie batérie na 50% kapacity
- približne 3-4 hod. trvá nabitie batérie na 100% kapacity
Dojazd elektrobicykla závisí najmä od kapacity batérie, no dôležitú rolu hrá tiež štýl jazdy, hmotnosť cyklistu, nastavený stupeň dopomoci šliapania či terén. Uvedený dojazd preto nemusí byť vždy rovnaký, ale môže sa od skutočnosti trochu odlišovať.
Orientačné rozdelenie dojazdov e-bikov podľa kapacity batérie:
- 60-80 km dojazd – kapacita batérie je 9-10Ah
- 80-100 km dojazd – kapacita batérie je 11-12Ah
- 100-120 km dojazd – kapacita batérie je 13-14Ah
- 120 a viac km dojazd – kapacita batérie je 15Ah a viac
Pri kúpe e-biku je dôležité pozerať na životnosť batérie. V dnešnej dobe sa používajú hlavne moderné lítiové batérie. Medzi komerčne najpoužívanejšie typy sa radia napríklad batérie Phylion, Li-Pol alebo Li-lon. Sú charakteristické najmä skvelým pomerom medzi životnosťou a cenou a tiež kapacitou a hmotnosťou. Bežné napájanie spomínaných batérií predstavuje 36V. Životnosť danej batérie sa následne odvíja od toho, ako sa o ňu spotrebiteľ stará a akým spôsobom ju používa. Dá sa povedať, že životnosť batérie je približne 800 až 1000 dobíjacích cyklov, 20 000 až 30 000 najazdených kilometrov alebo doba používania 4 až 8 rokov.
Ako sa starať o batériu?
Batéria bude mať dlhú životnosť, ak sa o ňu budete dobre starať. Lítiové batérie je dobré dobíjať pravidelne, a to na maximálnu kapacitu – najlepšie po každej jazde. Neodporúča sa časté vybíjanie na úplne nulovú kapacitu či prerušované nabíjanie. Týmto batériám nevyhovujú veľmi vysoké, no ani veľmi nízke teploty, preto sa batérie neodporúča vystavovať teplotám nad 35°C a pod 0°C. Keďže životnosť batérie ovplyvňujú rôzne faktory, ako je napríklad intenzita používania, samotná životnosť sa môže líšiť od tej, ktorá je uvedená v záruke.
Kde má elektrobicykel umiestnenú batériu?
Batérie zvyknú byť umiestnené priamo v ráme a najviac trendy sú tie úplne integrované v ráme. Väčšina mestských modelov má batérie na nosiči. Skladacie elektrobicykle majú batériu plne integrovanú alebo je umiestnená za sedlovou rúrou. To, kde je umiestnená batéria, z časti ovplyvňuje ovládanie a celkové správanie elektrobicykla.
Rámová batéria je integrovaná priamo do rámu na mieste, kde sa zvykne nachádzať fľaša. Okrem toho, že je zachovaný pekný a hlavne aerodynamický dizajn, je miesto umiestnenia batérie najoptimálnejšie z pohľadu vyvážania e-biku. Tento typ batérie sa najčastejšie používa na horské elektrobicykle.
Batéria za sedlovou tyčou je z pohľadu vyváženia dobre umiestnená, no kvôli tomuto umiestneniu majú e-biky predĺžený rám. Taktiež dochádza k predĺženiu šlapacej zostavy, a preto je často u týchto e-bikov len jeden prevodník. Tento typ batérie sa najčastejšie využíva pri skladacích elektrobicykloch.
Nosičová batéria má výhodu v tom, že je s ňou ľahká manipulácia, a vďaka tomu je nabíjanie jednoduchou záležitosťou. Využíva sa najmä na trekingových a mestských elektrobicykloch, kde sa najčastejšie používa nosič. Keďže je nosič dvojposchodový, na hornú časť je možné umiestniť tašku s nákupom alebo košík.
Typ pohonu elektrobicykla
Medzi najdôležitejšie parametre, ktoré pôsobia na jazdné vlastnosti e-biku, sa radí aj hlavná hnacia sila, teda motor elektrobicykla. Podľa umiestnenia na elektrobicykli, výkonu či napätia sa rozlišuje hneď niekoľko základných typov motorov. Každý z jednotlivých pohonov má isté výhody, a preto nie je možné určiť, ktorý má najlepšie umiestnenie. Medzi základné patrí elektropohon v strede, elektropohon na prednom kolese a zadnom kolese e-biku.
Elektrický pohon v strede elektrobicykla
Elektropohon umiestnený v strede bicykla ponúka ideálne vyváženie a skvelé jazdné vlastnosti. Motor tak dosahuje veľký výkon a tiež okamžitú reakciu dopomoci šlapania. Optimálne sú nastavené aj otáčky, čo vám prinesie úspornejšiu jazdu a predĺženie dojazdu až o skvelých 20%.
Stredový motor má výhodu v tom, že jazdcovi pomáha, aj keď má zvolený najnižší stupeň asistencie, a to pri ľubovoľnej rýchlosti do 25 km/h. Označuje sa za najprepracovanejší typ elektrického motora. Jedinou nevýhodou je vyššia obstarávacia cena, a preto sa tento typ motorov zvykne montovať do vyšších tried elektrobicyklov. Vlastnosti stredového motora napovedajú, že je vhodný predovšetkým pre horské e-biky, ktoré sú stvorené na prekonávanie náročných terénov a prudkých kopcov. Týmto typom motora môžu disponovať aj iné modely elektrobicyklov.
Elektrický pohon na prednom kolese
Elektromotor umiestnený na prednom kolese našiel svoje miesto najmä na mestských elektrobicykloch, ktoré by sa mali využívať predovšetkým na asfaltových cestách. Umiestnenie vpredu má výhodu v tom, že je hmotnosť rovnomerne rozložená, keďže akumulátor býva situovaný v zadnej časti elektrobicykla, a to konkrétne na nosiči. Predný pohon má jednoduchú inštaláciu, a preto má aj nižšiu obstarávaciu cenu v porovnaní s ostatnými typmi. Nevýhodou tohto typu je riziko prekĺzavania predného kolesa, ktoré môže nastať na nerovnom alebo klzkom teréne. Práve preto by sa mal tento typ využívať v mestskej premávke, kde je spomínané riziko menšie.
Obľubujete jazdenie v meste? Potom bude pohon na prednom kolese pre vás tou správnou voľbou. Jeho cena je taktiež prijateľná. Stupne asistencie zvyknú byť odstupňované konkrétnym limitom rýchlosti – po prekročení daného limitu sa dopomoc automaticky vypne. Prvý stupeň dopomoci sa môže vypnúť napríklad pri 12 km/h.
Elektrický pohon na zadnom kolese
Vlastnosti zadného elektrického pohonu sú vlastne opakom toho predného. Najväčšou výhodou zadného pohonu je lepší prenos krútiaceho momentu, čo zaistí, že v teréne vám nehrozí prekĺzavanie. Keďže je manipulácia s predným kolesom jednoduchá, hravo zvládnete prekonať menšie prekážky alebo obrubník. Za nevýhodu sa považuje nerovnomerné vyváženie kolesa, pretože dochádza k tlaku na komponenty zadnej časti e-biku. Následkom toho môže nastať rýchlejšie opotrebenie niektorých častí.
V dnešnej dobe sa však pohony na zadnom kolese radia medzi najrozšírenejší typ elektromotorov. Často sa inštalujú do trekingových a horských e-bikov. Ak milujete jazdu po ceste, no nebojíte sa vyskúšať ani mierny terén, potom je ideálne si zvoliť elektrobicykel so zadným elektropohonom. Tak ako pri prednom pohone, tak aj pri zadnom sú stupne asistencie odstupňované určitým limitom rýchlosti. Ak prekročíte danú rýchlosť, dopomoc sa vypne.
Dôležité parametre pri výbere elektrobicykla
Prvým dôležitým parametrom, ktorý by ste pri výbere elektrobicykla nemali prehliadnuť, je hmotnosť. Na prvý pohľad sa možno zdá, že e-biky sú o niečo ťažšie ako klasické bicykle, no neplatí to vždy. Samotná batéria, ktorá váži približne 4-5 kg, tvorí veľkú časť hmotnosti elektrobicykla. Ďalšiu hmotnosť navyše predstavuje motor. Čiže po odčítaní týchto komponentov sa dostaneme na takmer rovnakú hmotnosť, akú majú klasické bicykle. Hmotnosť elektrobicyklov sa pohybuje zhruba na 22-26 kg.
Nosnosť elektrobicykla je taktiež parametrom, ktorý si treba pri výbere pozrieť. Nosnosť sa v súčasnej dobe pohybuje v rozmedzí od 110 až do 150 kg.
Nezabudnite na výkon motora. Štandardne používané motory majú výkon 250W, čo je maximálna možná hranica spĺňajúca legislatívu (použitie v prevádzke na pozemných komunikáciách). Stretnúť sa môžete aj s modelmi, ktoré majú 350W motor. Ich výkon je však znížený pomocou riadiacej jednotky, aby spĺňal legislatívu, teda požadovaných 250W. Keďže je výkon silnejšieho motora umelo znížený, nie je toľko namáhaný a vždy má rezervu, čiže sa zvyšuje aj celková životnosť. Športové verzie e-bikov ponúkajú možnosť odblokovania tohto zníženia výkonu. Plný výkon využijete mimo cesty.
Aká je správna veľkosť rámu? Veľkosť si vyberiete takisto, ako sa vyberá pri klasickom bicykli, teda podľa výšky postavy. Keďže má každý človek iný typ postavy (dlhšie ruky/nohy), je lepšie si bicykel rovno vyskúšať. Veľkosti rámov sa líšia aj podľa typov bicyklov. Pri výbere trekingových a crossových e-bikov sa odporúča vybrať si rám o 1 až 2 palce väčší.
Programové vybavenie jednotlivých elektrobicyklov sa môže mierne líšiť. Zvyčajne však disponujú 3-5 programami. Čím viac programov e-bike má, tým plynulejšie sa dá korigovať dopomoc pri šlapaní. V princípe programy pomáhajú jazdcovi presne vtedy, keď sa oprie do pedálov, a vďaka tomu si jazdec vie presne nastaviť kedy a akú dopomoc šlapania potrebuje.
Priemer kolies taktiež hrá veľkú rolu. Priemer ráfika sa udáva v palcoch. Čím väčšie je koleso, tým lepšie dokáže zdolať nerovnosti. Menšie koleso má zasa lepšiu manévrovateľnosť.
Horské elektrobicykle často disponujú 26”, 27,5” či 29” priemerom. Spomenuté nižšie priemery sú oveľa obratnejšie, no na druhej strane si väčšie priemery jednoduchšie poradia s výmoľmi alebo inými prekážkami.
Trekové a mestské e-biky väčšinou ponúkajú kolesá s priemerom 28”. Tie vydržia nenáročné terény, no jazdu si užijete aj na cyklotrasách.
U skladacích elektrobicyklov sa priemer ráfika pohybuje okolo 20”. Menšie kolesá sú vhodné na kratšie trasy po meste.
Použitý materiál a kvalitné prevedenie e-biku prispejú ku komfortu pri jazde. Väčšina elektrických bicyklov disponuje hliníkovým rámom, ktorý má dobrú tuhosť, no na druhej strane značne prispieva k vyššej hmotnosti konštrukcie. Ďalším materiálom, ktorý sa pri výrobe používa, je dural. E-biky vyššej cenovej kategórie môžu mať karbónový rám vhodný na športové účely či dlhšie vzdialenosti. Tento materiál sa vyznačuje veľmi nízkou hmotnosťou a vysokou odolnosťou.
O komforte pri jazde určite rozhodujú aj komponenty, ako je napríklad vidlica, riadidlá či sedlovka. Elektrobicykle do terénu by mali disponovať odpruženou vidlicou, ktorá bez problémov absorbuje aj tuhšie nárazy. Kvalitná prevodovka by pri dlhších výletoch nemala chýbať. Ušetrí energiu motora, ale aj tú vašu.
Brzdy sú základom každého bicykla. Základné V-brzdy sú určené pre modely, ktoré sa používajú prevažne do mesta. Kvalitnejší a spoľahlivejší kotúčový systém sa montuje na modely, ktoré zvládnu zdolať ostré terény a kopce. U pánskeho a dámskeho modelu e-biku sa sedlo mierne líši. Na dámskych modeloch je sedlo kratšie a širšie a stred zvykne byť často vyplnený mäkkou gélovou výplňou. Riadidlá sú pri mestských modeloch zahnuté tak, aby jazdec sedel s rovným chrbtom. Cestné elektrobicykle zasa disponujú nízkymi riadidlami pre čo najnižší odpor pri jazde.
Starostlivosť a údržba elektrobicykla
Údržba elektrobicykla je veľmi podobná údržbe klasického bicykla. Potrebné je pravidelne kontrolovať dotiahnutie komponentov či funkčnosť bŕzd. Približne každých 250 km by bolo dobré premazať ložiská a reťaz, aby ste si mohli užiť čo najplynulejšiu jazdu. Ak niektorá z častí vykazuje opotrebenie, je dôležité, aby ste ju čím skôr vymenili. Bezpečnosť je vždy na prvom mieste.
Dôležitá je aj starostlivosť o batériu. Batérie elektrobicyklov by sa mali dobíjať po každej jazde. Častým dobíjaním batériu nepoškodíte, práve naopak, udržiavate ju tým v dobrom stave. Po jazde je dobré nechať batériu vychladnúť a až potom ju dobíjať. Mimo sezóny je vhodné skladovať batériu oddelene. Dobíjajte ju každé tri mesiace na polovicu jej kapacity.