Xiaomi malo spočiatku pomerne veľký úspech so svojimi smartfónmi, no v roku 2016 stratilo časť svojho podielu práve v tomto odvetví. V tom čase sa totiž na trhu stretla s konkurenciou v podobe Huawei, Oppo a Vivo, kvôli čomu sa Xiaomi rozhodlo zmeniť svoju stratégiu, ktorá zahŕňala Mi Store.
Produktová rada Xiaomi teraz pokrýva tri oblasti – smartfóny, smart zariadenia prepojené s IoT platformou a netechnologické (nonsmart) produkty. Je to práve posledná kategória, ktorá si získava pozornosť verejnosti. Ako môže spoločnosť, ktorá predáva smartfóny, začať predávať gauče? Xiaomi sa rozhodlo nezameriavať sa iba na smartfóny, ale ekosystém smart zariadení a teraz robí ďalší progres smerom k spoločnosti zameranej na životný štýl.
Súčasťou tejto stratégie je samostatný obchod Mi Stores. Ako to v takom Mi Stores po celom svete vyzerá? Pozrime sa lepšie.
Londýn
Prvý Mi Store v Londýne bol otvorený 18. novembra 2018 a nachádza sa v nákupnom centre Westfield v Shepherd’s Bush. Je to obrovské miesto obchodov a reštaurácií, ktoré sa rozprestiera na priestore 1,6 milióna štvorcových stôp. Pobočky tu majú anglické značky ako Marks & Spencers, Boots a Next, ako aj luxusné značky ako De Beers, Mulberry alebo Vercase.
Mi Store, ktoré z nich hrdo vystáva pomocou veľkého a jasného oranžového loga Xiaomi, sa nachádza na 1. poschodí hlavného interiéru, iba niekoľko obchodov od ďalšieho enormného obchodu, ktorý okupuje známy tech gigant z kalifornského Cupertina.
Čo je zaujímavé, po vstupe a pohľade na rozloženie a farebnú paletu si zrejme spomeniete práve na Apple. Môžu za to svetlé béžové tóny prerušované podsvietenou reklamou s jednoduchými produktmi umiestnenými na stenách. Alebo priľahlé drevené stoly s viacerými demo produktmi, ktoré si môžete vyskúšať. A taktiež pokladničný pult v zadnej časti, umiestnený medzi dvomi regálmi príslušenstva. Toto všetko evokuje Apple Store.
Super akcie všade, kam sa pozriete
Xiaomi si vybudovalo solídnu reputáciu pre doručovanie telefónov s najlepším pomerom kvality a ceny, ktorý minulý rok vyvrcholil s Pocophone F1, po prípade s Mi 9 tento rok. Tieto smartfóny dominujú pultom v Mi Store.
Tieto princípy sa týkajú nielen smartfónov. Ľahko môžete vyjsť z Mi Store s novým kúpeným telefónom, no môžete si k nemu pribaliť trochu smart technológie ako elektrickú zubnú kefku, stmievateľnú lampu, Android TV box, zapaľovač alebo dokonca sadu uterákov, presných skrutkovačov, pár ochranných UV okuliarov alebo dáždnik. A netreba zabudnúť na elektrické skútre, ktoré vás uvítajú pri vstupe do dverí. Personál tvrdí, že pri dobrom dni sa ich predá denne aj 20.
Prechádzanie uličkami, ktoré nie sú pokryté smartfónmi, je ako prejsť si myšlienkovými pochodmi, ktoré rozptyľujú mysle produktového tímu. Pre ľahšie predstavenie, môžete si to predstaviť ako mini Ikeu.
Či už je to mätúce, alebo nie, je to pekná zmena oproti trendu tech obchodov preplnených smartfónmi, počítačmi, hodinkami a príslušenstvom, ktoré spopularizoval Apple. Je veľmi pravdepodobné, že nájdete niečo, čo nepotrebujete, no budete v pokušení si to kúpiť, čo bude ešte ťažšie odmietnuť potom, čo uvidíte cenu.
Tí, čo vlastnia Xiaomi smartfón vedia, že spoločnosť robí tu a tam skratky, ktoré sú nevyhnutné (a pochopiteľné), aby mohla ponúknuť zariadenie na úrovni kvality iPhoneu za menej ako polovičnú cenu.
Avšak pre každého, kto so značkou zatiaľ nemal skúsenosti, pôvab telefónu, ktorý vyzerá a nepochybne pôsobí, ako elitná, 900-eurová vlajková loď, to môže byť správna voľba. V skutočnosti, takmer každý z produktov Xiaomi má cenu, ktorá je v rozpore s jeho štýlovým dizajnom a celkovou kvalitou.
Príslušenstvo, ako USB-C kábel sa predáva za polovičnú cenu ich identických ekvivalentov v ďalších veľkých elektronických obchodoch. Podobne, pokiaľ ste ochotný obetovať trochu kvality, no ušetriť viac na cene, môžete si vziať pár slúchadiel iba za 5 libier.
Rumunsko
Po rozhodnutí pokračovať v európskej expanzii, Xiaomi vstúpilo na ďalší trh na starom kontinente, tentokrát v Rumunsku. Nový Mi Store v hlavnom meste Bukurešť otvoril svoje dvere vo veľkom záujme pre množstvo návštevníkov v apríli 2019. Na nedočkavých zákazníkov mal Mi Store pripravené špeciálne ponuky a zľavy na smartfóny a ďalšie zariadenia.
Obchod, umiestnený v nákupnom centre Mega Mall Bukurešť, pokrýva celú radu Xiaomi produktov, ktoré zahŕňajú smartfóny, slúchadlá, elektrické skútre a domáce spotrebiče. Na tých zákazníkov, ktorí sa dostali na launch párty, čakali špeciálne zľavy. Prvých 50 kupujúcich malo šancu získať Mi Mix 3 za 460 eur, Mi 8 Pro za 440 eur a skúter Mi M365 za 380 eur. Xiaomi ponúkalo špeciálne zľavy na svoje produkty v novom obchode ďalších 14 dní, do 5. mája.
Začiatkom tohto roka Xiaomi vyhlásilo, že cieľom spoločnosti pre rok 2019 je strojnásobiť podiel na európskom trhu. Rastúci podiel čínskeho giganta na trhu v Európe je kľúčovým dôvodom, prečo značka mieri vysoko a môžeme očakávať, že ďalšie Mi Store sa objavia v nasledujúcich mesiacoch.
Peking
Vstúpili ste niekedy do obchodu, videli produkty na displeji a pomysleli ste si, že ste vstúpili na zlé miesto? To sa vám môže stať, keď navštívite Mi Store v Pekingu, až kým vám nesvitne, že toto je presne miesto, ktoré ste chceli navštíviť.
Športové topánky, zubné kefky a matrace nie sú produkty, ktoré by ste očakávali v obchode, ktorý predáva spotrebnú elektroniku. Avšak počas posledného roka, Xiaomi začalo vydávať rôzne tovary, od smart zariadení po obliečky na vankúše.
Je tu už všadeprítomný nízkonákladový vzduchový filter, čističky vody a robotické vysávače. Potom sú tu smartfóny, VR okuliare, smart televízie a drony. Sú tu elektrické bicykle a skútre vytvorené v spolupráci s Ninebot, čínskou spoločnosťou, ktorá kúpila Segway.
Hoci bolo Xiaomi kedysi prezývané ako Apple Číny, návšteva jedného z vyše 300 Mi store po celej krajine sa rovná návšteve japonského maloobchodného domu MUJI, než Apple Store.
Xiaomi ide vlastnou cestou
Návšteva Mi Store bude zážitkom pre každého, kto doposiaľ poznal Xiaomi iba ako výrobcu smartfónov. Tento imidž si spoločnosť skôr snaží zachovať online, zatiaľ čo pri kamenných predajniach sa nebojí odviazať a vyskúšať niečo nové. Xiaomi sa očividne snaží o narušenie pravidiel toho, ako má vyzerať tech spoločnosť a dá sa povedať, že jej to celkom ide. Minimálne na vás zanechá dojem.